Projekcije filma:

sobota, 2. november, 17.00Mala dvorana

nedelja, 3. november, 17.00Mala dvorana

petek, 8. november, 19.30Mala dvorana

sobota, 9. november, 19.00Mala dvorana

Gospodinjstvo za začetnike

Domaḱinstvo za početnici

Goran Stolevski, Severna Makedonija / Srbija / Kosovo / Poljska / Hrvaška, 2023, 107 min, komedija / drama

Ditina hiša nad Skopjem je zatočišče za pisano druščino izobčencev. Prevzeti mora skrb za živahno malo Mio in muhasto najstnico Vaneso … Film, poln smeha, solz in neukrotljive energije, raziskuje univerzalne resnice o družini – tako tisti, v katero se rodimo, kot tisti, ki jo najdemo na poti.

Zgodba

Ditina velika stara hiša nad Skopjem je postala zatočišče za pisano druščino obstrancev in izobčencev. Čeprav nikoli ni želela biti mama, Dito okoliščine prisilijo, da prevzame skrb za hčerki svoje romske partnerice Suade – živahno malo Mio in muhasto najstnico Vaneso. Medtem ko napetosti v hiši naraščajo, mora Dita storiti vse, da bi nenavadno družino obdržala skupaj …

Festivali, nagrade

Benetke (premiera v sekciji Obzorja, kvirovski lev); Pulj (zlati areni za najboljši film in najboljšo moško stransko vlogo v sekciji manjšinskih koprodukcij); Busan; London; Zagreb; Solun; Filmski festival Black Nights v Talinu; Tajpej; Crossing Europe; Karlovi Vari; Tromsø; Filmski festival bratov Manaki (otvoritveni film); makedonski kandidat za oskarja 

Portret avtorja

Goran Stolevski se je rodil v Makedoniji, v najstniških letih pa se je preselil v Avstralijo. Leta 2022 je v tekmovalnem programu festivala Sundance predstavil svoj celovečerni prvenec, nadnaravno grozljivko z Noomi Rapace You Won’t Be Alone. Istega leta je za svoj drugi celovečerec, gejevsko romanco Of an Age, prejel prestižno nagrado cinefestOZ za najboljši avstralski film. Stolevski je posnel tudi vrsto uspešnih kratkometražcev, med njimi Would You Look at Her (2018), ovenčan z nagrado žirije na Sundanceu.

Iz prve roke

»Vedno so me privlačili trenutki, ki dajejo občutek, da so najdeni oziroma odkriti in ne uprizorjeni. Velik del režiserskih izkušenj sem po sili razmer pridobil ob delu z majhnimi proračuni in okleščenimi ekipami. Tej realnosti sem se prilagodil tako, da sem razvil svojo verzijo cinéma vérité, ki je sčasoma postala pomemben vidik mojega dela. Sem odločen zagovornik načela, da je treba delati s sredstvi, ki so voljo, in ne proti njim – oceniti pogoje, nato pa jih izkoristiti, da bi zgradili kar najbolj vznemirljivo zgodbo.

Pri Gospodinjstvu za začetnike /…/ sem skušal ustvariti okolje, ki bi delovalo resnično in skoraj neodvisno od zgodbe. To je pogosto pomenilo snemanje na resničnih lokacijah, običajno brez navodil in klasičnih vaj, spodbujanje improvizacije in osebnega odnosa med igralci ter zagotavljanje varnega in čustveno spodbudnega okolja – tako na platnu kot zunaj njega. Na ta način se je ustvarjalnost lahko razcvetela. Ves čas snemanja in montaže smo z ekipo ostali odprti za ideje, predloge in spreminjajoče se okoliščine, da bi kar najučinkoviteje ujeli in razvili čustva likov ter oživili njihov svet. Takšen način oblikovanja zgodbe je pomagal sprostiti naše igralce ter pripomogel k prepričljivi in naravni igri vsega igralskega ansambla.

S snemanjem v slogu cinéma vérité (prekrivajoči se dialogi, kamera iz roke, naturalistična osvetlitev, tesno, a namerno kaotično kadriranje, majhna globinska ostrina) sem želel doseči, da bi gledalec zgodbo doživel tako, kot jo doživljajo liki; da bi resnično začutil paniko in silovitost njihove stiske; da bi se postavil v njihovo kožo ter nazadnje postal del njihovega čustvenega potovanja.«

– Goran Stolevski

Kritike

»Najnovejši film v Makedoniji rojenega avstralskega režiserja Gorana Stolevskega je fenomenalen dosežek – nebrzdana, bogato detajlirana drama, ki tako prekipeva od divje energije, da se platno praktično iskri od nakopičene statične elektrike. Družina, pravi Stolevski, je težaven teren, ne glede na to, ali jo sestavljajo krvni sorodniki ali pa ljubljene osebe, ki smo jih nabrali na poti. Razburkana čustva in plasti tesnobe; humor in sovražnost; osebne zgodbe, ki se druga ob drugi razvijajo v vsaki družini – vse to je čudovito ujeto v prizorih skupnih obedov /…/, polnih radosti, smeha in hrupa /…/. Stolevski nadvse suvereno ohranja ravnovesje med razposajenim vzdušjem in stopnjujočim se strahom pred izgubo; njegova pripoved je sveža, pristna in resnično vznemirljiva.«
– Wendy Ide, Screen Daily

»Kot razmetan dom, ki se obiskovalcu zdi kaotičen, lastnik pa v njem v hipu najde karkoli – Gospodinjstvo za začetnike ima popoln nadzor nad svojim neredom.«
– Guy Lodge, Variety

»Gospodinjstvo za začetnike Gorana Stolevskega je najbolje gledati brez vnaprejšnjega poznavanja zapletenih povezav med liki, ki prehajajo skozi vrata hiše. V svojem bistvu je to film o najdenih družinah in nepričakovanih vlogah, v katerih se znajdemo zaradi življenjskih stisk in naključij. Govori pa tudi o preživetju in asimilaciji, raziskujoč temi kvirovstva in krivde /…/.«
– Rafa Sales Ross, Little White Lies

»Film je kljub težki temi poln suhega humorja in pristne topline. /…/ Scenariji Stolevskega vedno vsebujejo misel, ki se dotakne samega bistva življenja, in Gospodinjstvo za začetnike ni izjema. ‘Nikoli ne izgine … potreba,’ pravi Dita Vanesi, ‘niti ko se postaraš. Neprijetna zadeva.’ Čudovit, brutalno precizen način za opis družine in človeškega stanja; jedrnat, kot zna le Stolevski.«
– Katie Walsh, Los Angeles Times

»Scenarist in režiser Goran Stolevski ustvari netipičen družinski portret, ki je briljantno političen, ne da bi bil pridigarski, prisrčen, ne da bi bil osladen, ter epski prav zaradi svoje specifičnosti in majhnosti.«
– Mark Kennedy, The Associated Press

Bodite obveščeni o dogajanju
v Mestnem kinu Ptuj