Film, ki smo si ga lahko ogledali v sekciji Perspektive na zadnjem Liffu, je osvojil berlinskega srebrnega medveda (nagrado Alfreda Bauerja) in bil izbran za nemškega kandidata za oskarja.
Zgodba
Devetletna Benni je glasna, divja in nepredvidljiva. S svojo nebrzdano energijo spravlja vse okoli sebe v obup. A želi si le eno: nazaj domov k svoji mami.
Iz prve roke
»Neuradni termin ‘razbijalka sistema’ sem prvič slišala med snemanjem svojega dokumentarca o zavetišču za ženske. Najmlajša prebivalka je imela samo štirinajst let. Noben mladinski dom je ni bil več pripravljen sprejeti. Izraz mi ni šel iz misli in lotila sem se intenzivnih raziskav. V tem obdobju sem srečala tudi enajstletnega fanta, ki je bil že v dvainpetdesetih različnih ustanovah. ‘Razbijalci sistema’ so neverjetno močni in vzdržljivi otroci, a vseeno tragične figure, saj so že tako zgodaj doživeli slabe stvari in njihova prihodnost je ogrožena. Koliko energije potrebuje otrok, da spravi v obup toliko pedagoško usposobljenih odraslih? Kaj pa če bi bilo vso to energijo mogoče preusmeriti v nekaj konstruktivnega?
Film smo posneli, da bi ljudem pomagali razumeti otroke, kakršna je Benni. Zato zgodbo pripovedujemo večinoma z njenega vidika. Gledalci tako izvejo za vrtoglavo število ‘domov’ in nenehno menjajoče se skrbnike. Hkrati pa nas Benni potegne v divji, negotovi, domišljije polni svet otroka, ki se bori za svoj prostor pod soncem. Hotela sem, da bi film prekipeval od energije in da bi bil kljub tragični temi humoren in lahkoten. Tako kot Benni. Čeprav nas bo njeno nasilno vedenje morda vznemirilo ali celo šokiralo, bi jo morali imeti radi in se bati zanjo. Vse odkar sem srečala svojega prvega ‘razbijalca sistema’, sem vedela, da moram o enem izmed njih posneti film. Otroško nasilje je klic na pomoč. Vedno.«
– Nora Fingscheidt
Kritike
»Vizualno in zvočno izviren film bi prav lahko izzvenel samo kot študija primera problematičnega otroka, vendar je šla Nora Fingscheidt v zasnovi filma precej dlje: mala Benni je neprisiljeno oblikovana metafora človekove narave, ki je zmožna bliskovitih, nerazumnih prehodov iz navideznega mira in običajne podobe v najrazličnejše oblike skrajnosti. Hkrati je film tankočuten portret pomena družinskih vezi, odlikuje pa ga tudi čustveno pretresljiva, vendar zelo dobro odmerjena igra prav vseh nastopajočih.«
– Tesa Drev, Radio Slovenija
»Razbijalka sistema je izjemno močan film, in to prvenec, ki na vseh pripovednih nivojih, tudi skozi barvno kompozicijo, dinamično kamero in montažo ter privite zvočne decibele, kanalizira nebrzdano energijo svoje junakinje.«
– Špela Barlič, Dnevnik
Festivali, nagrade
Berlinale 2019 (nagrada Alfred Bauer), Jeruzalem 2019, LIFFe 2019, nemški kandidat za oskarja 2020
Igrajo
Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide, Helena Zengel